„Jestli chcete podnikat, dělejte to, co máte rádi. Peníze jsou svoboda ale práce vám musí dělat radost a pak ji nebudete vnímat ani jako práci,“ to je osobní zkušenost z podnikání Anety Půhonné, která rozjela značku Kreativní svět Anety Půhonné.
Do vánočního videa na propagaci regionálních výrobců a projektu Liberecký kraj sobě ušila tematické oblečení pro celou rodinu. Pánská kolekce je ale spíš v její tvorbě výjimkou. Podzimu nyní kralují sety mikino šatů pro maminky a jejich dcery a dámy rozhodně tvoří podstatnou většinu klientek značky Kreativní svět Anety Půhonné.
„Svou stránku s výrobky jsem nazvala Kreativní svět, protože jsem zpočátku nevěděla, co bude to hlavní. Zabývala jsem se malováním na textil ale dlouho i drháním. Na textil tady v té době nikdo nemaloval. Začala jsem malovanýma keckama, malování mě hodně bavilo už od základní školy. Směřovala jsem na uměleckou školu a jak jsem dospívala, tak mě více oslovovala móda,“ popisuje své začátky Aneta Půhonná. Na průmyslovce, oboru Oděvní návrhář v pražských Holešovicích, se naučila šít. A už čtvrtým rokem se šitím módního oblečení živí.
Ranní paniku před zrcadlem, jestli k sukni tričko takové nebo jiné, vyřešila ženám tím, že je učí nosit šaty. Její doménou jsou jednoduché střihy, o to více dává vyniknout barvám a vzorům nebo asymetricky geometrickému tvaru oděvu. Látky nakupuje jen v malé metráži, a tak se vám nestane, že stejný vzor potkáte ve vašem městě. Výběr látek je pro Anetu důležitou součástí tvorby, spolupracuje i s českými výrobci, kteří produkují vlastní potisky látek.
Pokud nemáte cestu do krámku v Hodkovicích, během letní sezóny Anetu Půhonnou najdete na většině akcích s trhem regionálních řemeslníků. Její stánek nemůžete minout. Většinou je ověšený hroznem žen probírajících se pestrobarevným oblečením nebo vás zaujme sama drobná blondýnka, která mezi svými kousky oděvů doslova září pozitivní energií a radostí z tvorby a setkávání se zákaznicemi.
To, že osobní kontakt je pro ni důležitý, bylo také jedním z pozitiv na misce vah při rozhodování o provozu vlastního kamenného obchůdku. Najdete ho na náměstí v Hodkovicích nad Mohelkou a letos v září 2024 to byl rok od jeho otevření. Obchůdek se postupně rozrůstá o další spolupracující značky, a tak se často stává, že si přijedete pro šaty objednané z Facebooku a odjedete ještě s kabelkou, svíčkou a náramkem. A dobrý pocit, že jste podpořili lokální kreativní podnikatelky.
Pustit se do provozu obchodu nebylo snadné rozhodnutí, obzvlášť když prodeje na trzích ve dostatečné míře mimo sezónu doplňuje prodej na sociálních sítích. Její strategie prodeje Facebooku a Instagramu je docela fascinující. „Marketing jsem nikdy nestudovala, brala jsem to intuitivně, jak mně by se to líbilo. A ukázalo se, že to funguje. Ženské mi někdy říkají, jestli bych jim nemohla dát vědět předem, než produkt zveřejním, ale nakonec přiznají, že ten adrenalin je baví nejvíc,“ vysvětluje princip prodeje na sociálních sítích ve stylu „vyvěsím a kdo první koupí, ten má“ Aneta.
O konkurenci říká, jen ať šije každá druhá, pojďme zbořit příval fast-fashion z východu. Ať si každý vyzkouší, co ušít jakýkoli kousek oblečení znamená a kolik to obnáší práce. O udržitelnosti svého podnikání Aneta Půhonná hodně přemýšlí. Zpočátku se z kousků zbytkových látek radovaly děti v místní mateřské školce, dnes už z nich Aneta tvoří veselé ponožky nebo gumičky do vlasů.
Co jsou novinky podzimu a zimy 2024/25? Jaká náhoda jí přihrála prostor kamenného obchodu v Hodkovicích a kam se bude jeho zaměření ubírat? Nejen to se dozvíte z podcastového rozhovoru o regionálních řemeslnících a kreativních lidech Hlavou, srdcem a rukama.